כל עסק, בין אם קטן ובין אם גדול, רוצה להיות בחזית הטכנולוגית ולנצל את כל האפשרויות שהשיווק המודרני מציע לו. למרבה הצער, דווקא עושר האפשרויות הזה הוא לעיתים מה שגורם לחלוקה לא יעילה ולא בריאה של התקציב בין ערוצי השיווק השונים.
אם כך, מהי הדרך הכי טובה לתכנן את אסטרטגיית השיווק שלכם ל-2019 צעד אחרי צעד?
להכיר את השטח
המודיעין התחרותי הפך להיות מורכב יותר כיום: מצד אחד יש הרבה יותר מידע על המתחרים שלנו שאנחנו יכולים לשאוב מן הרשת, ומצד שני גם המתחרים שלנו מבצעים פעילות שיווקית ענפה ואנחנו אף פעם לא נוכל לעקוב אחרי כל מה שהם עושים בלי להשקיע בכך תקציבי עתק.
החדשות הטובות הן שחלק גדול מן המידע ניתן להשיג כמעט בחינם בעמוד פעולות אקטיביות כגון רישום לעמוד הפייסבוק, מעקב באינסטגרם, רישום לרשימת תפוצה (עם מייל אנונימי) וכך הלאה.
יש גם כלים שמאפשרים לנו לחשוף את כל המודעות שמקושרות למתחרה מסוים וכך לראות את הביטויים והמושגים בהם הוא מנסה להשיג יתרון.
להכיר את כל האפשרויות
ערוצי השיווק הפופולאריים כיום הם הרשתות החברתיות, אתרי מדיה כגון יו-טיוב (שגם להם יש הרבה מאפיינים חברתיים), קידום אתרים אורגני, קידום אתרים ממומן (המודעות של גוגל). גם באנרים הם עדיין פופולאריים מכיוון שהרבה יותר קל להטמיע אותם ואתם יודעים בדיוק על מה אתם משלמים וכמה.
בנוסף לכך, ישנם ערוצי שיווק חדשים יחסית שצוברים תאוצה ואלו הן רשתות התוכן. אם יצא לכם לקרוא מדריך באתר גדול שנכתב "בעזרת חברת XYZ" או כתבה על פיתוח חדש ובלעדי, ייתכן מאוד שזו בעצם פרסומת במסווה של כתבת תוכן. זה לא בהכרח דבר רע, ואם יש בה ערך אמיתי לגולש, פחות אכפת לו מי עומד מאחוריה.
דרך אחרת לשווק באמצעות תוכן היא באמצעות רשתות תוכן כגון טאבולה ואאוטבריין. הרעיון דומה, אך כאן התוכן מתארח באתרים חיצונים ורק הקישורים עצמם מופיעים באתרים הגדולים והבינוניים (שלמעשה מוכרים שטחי פרסום).
להבין מה הכי מתאים לכם
לא תמיד קל לדעת איזו אפשרות פרסום הכי מתאימה לכם, אבל כדאי להקדיש לכך מחשבה ולפסול מראש אפשרויות שכנראה יהיו פחות רלוונטיות אליכם. לדוגמה, חברת כוח אדם יכולה אמנם לפתוח חשבון באינסטגרם, אבל מגוון התמונות שהיא תוכל להשתמש בהן על בסיס יום יומי יהיה מאוד מצומצם ויהיה לה קשר לשמור על חשיפה בקרב העוקבים. לעומת זאת, אין ספק שבפייסבוק היא תוכל להגיע לקהל יעד רחב מאוד ורלוונטי אליה שרוצה לקבל הצעות עבודה ישירות לפיד שלו.
זה לא אומר כמובן שאי אפשר לנסות דברים חדשים כמו העלאת סרטונים ליו-טיוב שמציגים סימולציה לראיונות עבודה עם טיפים שימושיים, אבל עדיף להתמקד בכמה ערוצי שיווק שאפשר לספור על יד אחת.
לא לוותר על מבחני A/B
בסופו של דבר, סביר להניח שהלקוח הפוטנציאלי שלכם יגיע לעמוד נחיתה דרכו הוא ימלא טופס. המבנה הסטנדרטי של עמוד הנחיתה לא השתנה הרבה (למעט אולי אמצעים ויזואליים מרשימים יותר), אבל הדרכים לבחון כמה עמודים במקביל בהחלט נעשו קלות יותר, ובחלק מהפלטפורמות אפשר לערוך מבחנים גם למודעות עצמן עוד לפני שהלקוח מגיע לעמוד הנחיתה.
ההמלצה היא לשנות רק אלמנט אחד בכל פעם וזו בהחלט עשויה עבודה מתישה, אך לעיתים מסתבר כי אפילו שינוי זעיר כמו הזזה של כפתור או בחירה בפונט מעט שונה יכולים להעלות את ההמרות בעשרות אחוזים.
להפיק תובנות
זו לא חוכמה לחשב את הסכום הכולל שהשקעתם לעומת המכירות שהשגתם, ועליכם לדעת כיצד לפרק כל ערוץ לגורמים ולבדוק את הביצועים שלו.
בנוסף לזאת, אתם צריכים גם להבין כיצד הערוצים משפיעים אחד על השני, פעולה שהיום קל יחסית לבצע. לדוגמה, אפילו במערכת של גוגל (Google Analytics) בלי שום שינויים מיוחדים, אתם יכולים לבדוק מאיזו מודעה הגולש מגיע לאתר שלכם (כל מודעה תוביל לכתובת מעט שונה) וכיצד הוא ממשיך את התנועה שלו בתוך האתר. יש גם כלים ייעודים כמו Improvodo שיעזרו לכם להשיג תובנות נוספות באמצעות בינה עסקית חכמה (BI).
לא להסס לאזן מחדש את התקציב
לאחר שהפקתם את התובנות והבנתם אילו ערוצים עובדים טוב ואילו פחות, הגיע הזמן לבצע שינויים בתקציב שלכם בהתאמה. מכיוון שבשלב זה אתם רוצים למקסם רווחים, רצוי מאוד שלא להגדיל (או להקטין) את תקציב השיווק בכללותו. אלא רק לאזן אותו מחדש בין הערוצים השונים ולבדוק כיצד השתנה ההחזר על ההשקעה.
לא לחשוש להשתמש בשיטות מתקדמות כגון רימרקטינג ואוטומציה
אם לא נכנסתם לעולם השיווק אתמול, סביר להניח שכבר שמעתם על שיווק מחדש המכונה גם רימרקטינג. שיווק מחדש מאפשר לכם להתמקד רק במשתמשים מסוימים שביקרו באתר שלכם או ביצעו אינטראקציה אחרת עמכם (לדוגמה, הצטרפו לרשימת תפוצה). באופן זה אתם יכולים למקד את הפרסום רק עבור המשתמשים האלו.
שיווק מחדש נתמך הן בגוגל והן בפייסבוק, ובהחלט מומלץ להשתמש בשניהם במקביל.
אין ספק ששיווק מחדש דורש קצת יותר עבודה, לעיתים דווקא בצד הקריאטיבי של התאמת המודעות לפילוחים שונים של קהלי יעד, כמו גם העלאת הצעות המחיר על חשבון המודעות הרגילות, אבל באופן זה אתם יכולים להגדיל את המכירות באחוזים ניכרים.
עוד אמצעי שיווק שאי אפשר להתעלם ממנו הוא האוטומציה. לא מדובר רק על צ'אט בוטים, אלא גם על כלים שמאפשרים לקצר תהליכים ולסנכרן בין ערוצים.
לדוגמה, נגיד שהעלאתם באנר חדש לקמפיין שלכם באינסטגרם עבור הגולשים בחתך הגיל הצעיר יותר, אבל אתם רוצים לחשוף אותו גם לקהל מבוגר יותר שאולי משתמש בטוויטר. באמצעות כלים כמו Zapier אתם יכולים לחבר את שני החשבונות ולעשות את זה באופן אוטומטי לחלוטין, גם אם האופציה הזו לא מוטמעת בשירותים עצמם.
להכיר את הצ'אטבוטים
סרטים כמו "2001 : אודיסיאה בחלל" ושליחות קטלנית גרמו לנו לחשוש מאינטליגנציה מלאכותית שתעשה הכול, כולל פגיעה בפני אדם על מנת להשלים את המשימה שלה, אך בפועל הצ'אטבוטים הוכיחו את עצמם כיצורים בלתי מזיקים (ברובם…).
בניגוד לדעה הרווחת, הם לא חייבים להיות גאונים, אבל מוטב שהם יהיו קצת יותר חכמים מ"עדי העוזרת הוירטואלית".
מבחינה שיווקית, החשיבות העיקרית שלהם היא באיסוף קל של פרטים : ללקוח הפוטנציאלי קל יותר לנהל שיחה מאשר להתחיל למלא טופס, ובסופו של דבר הליד שמתקבל הוא הרבה יותר ממוקד וחוסך לכם המון זמן של ניפוי.
להתעדכן בכל מה שחדש בתחום
כפי שכתבנו בתחילה, לפעמיים קל ללכת לאיבוד בין כל האפשרויות החדשות שעולם השיווק מציע לנו. אם אתם קוראים יותר מאתר אחד, היעזרו בשירותים כגון Feedly על מנת לקבל את כל החדשות והמדריכים ישירות במקום אחד מבלי לעבור דרך כל ה-Favorites שלכם בצורה ידנית כל פעם. יש גם שירותים כגון Feedity או Feed43 שאמורים להפוך כל אתר לפיד, גם אם אין לו פיד רשמי.