עיצוב אתרים – פונטים, תמונות וזכויות יוצרים

עיצוב אתרים – פונטים, תמונות וזכויות יוצרים

זכויות יוצרים באינטרנט הפכו להיות חלק בלתי נפרד מתהליך עיצוב אתרים. העובדה שכיום הגלישה באינטרנט והחשיפה שלנו למידע ותכנים אינה מוגבלת, לעיתים מטשטשת את הגבול בין המותר לאסור. 

עלינו לזכור

שכל תוכן אליו אנו נחשפים באינטרנט שייך ליוצר שלו. נושא זה, גם מעוגן בחוק זכויות יוצרים על הקניין הרוחני באינטרנט. החוק כולל בתוכו שימוש במוסיקה, פונטים, תמונות, איורים, טקסט ובקיצור כל תוכן לאתרים.

תמונות/איורים הם קניין רוחני, והם שייכים למי שצילם/יצר אותם. מעצב אתרים אשר עושה שימוש בתמונות ללא רישיון עובר על החוק. לכן, חשוב מאוד בכל תהליך עיצוב אתר לבדוק שכל התמונות או האיורים שבהם נעשה שימוש הם חוקיים. כיום יש באינטרנט מגוון רחב של אתרים המשמשים כמאגרי תמונות, שמהם ניתן לרכוש תמונות לשימוש באינטרנט באופן חוקי. רצוי שכל חברות עיצוב אתרים או מעצב אתר יהיו רשומים במספר אתרים כאלה, כדי שהיצע התמונות ללקוח יהיה רחב יותר.

כמו כן, גם פונטים או בעברית – גופנים, הינם קניין רוחני השייך למי שיצר אותם. מרבית הפונטים שייכים למעצבים גרפים או חברות המתמחות בעיצוב גרפי של פונטים. מרבית הפונטים האלה אינם ניתנים לשימוש, אלא למי שרכש אותם באופן חוקי מהחברה או המעצב של הפונט. כל מעצב אתר או חברות עיצוב אתרים, רצוי שירכשו לעצמם מספר פונטים אשר ישמשו אותם באופן קבוע.

אולם, חשוב מאוד לזכור שהטקסט אותו אנו כותבים באתר האינטרנט צריך להיסרק ע"י מנועי החיפוש שעדיין אינם יודעים לזהות את כל סוגי הפונטים. לכן, רצוי להשתמש בפונטים שאותם מנועי החיפוש יודעים לזהות כמו פונטים מיוחדים לאינטרנט – WEB FONTS , או פונטים הקיימים והמוכרים בכל מחשב, כמו: אריאל, דויד, טאומה, טיימס, אהרוני וכו'.

יחד עם זאת, כאשר מעצב אתר פונה לעצב אתר מסוים, כדאי שיבחר פונט אחד או 2 לכל היותר, משום שריבוי של פונטים יוצר חוסר אחידות, ויכול גם להפריע בעין לגולשים, דבר אשר יגרום לגולש לעזוב את האתר עוד לפני שקיבל את המידע שאותו חיפש.

לסיכומו של דבר, כמעצבי אתרים חשוב מאוד לדאוג שכל התוכן המופיע באתר אותו אנו מעצבים יהיה חוקי מבחינת זכויות היוצרים, ותמיד לדאוג להסביר ללקוח את הדברים הללו, על-מנת שלא תהיינה אי הבנות.

חיפוש

פופולארי

גלילה לראש העמוד

בואו

רגע, אולי אנחנו כן מה שחיפשת?

לשיחת הכוונה 
עם יועץ דיגיטל
מע"וף משרד הכלכלה
072-2569000