כל ארגון מתנהל באופן שהוא מוצא לנכון, אך כל ארגון גם צריך לעצור ולבחון האם אופן ההתנהלות שלו אכן אידאלי, ועל כן לצד אסטרטגיה עסקית גם צריכה להתקיים אסטרטגיה שיווקית.
3 גורמים על רגל 1
אסטרטגיה שיווקית מורכבת מסך הפעולות שיש לעשות על מנת לתמוך ולקדם את האסטרטגיה העסקית, כאשר אין זה משנה אם מדובר בעסק גדול או קטן, ותיק או חדש, וזאת כי תמיד האסטרטגיה מתייחסת לשלושה גורמים קבועים: קהל היעד, המוצר (או השירות) וההצעה שבאמצעותה ניתן לסגור עסקה. שנדגים? התייחסו לצרכים של קהל היעד, התאימו את המוצר בהתאם לממצאים ולבסוף תגדירו בדיוק מהו המוצר ותבליטו את היתרון היחסי בהתאם לצורך.
נדבכים משלימים
זה עתה ציינו שאסטרטגיה שיווקית מתייחסת ל3 גורמים, ופה נסביר כיצד היא עושה זאת. עברו על הסעיפים הבאים:
- בחינת מחירים – כל העת חשוב לבחון האם המחיר הנקוב הנו המחיר האידאלי, כאשר מחיר אידאלי הוא כזה שמושפע מרמת המוכנות של הלקוח לשלם מחיר מסוים. עם זאת, אין לשנות ללא סוף את המחיר, פשוט כי תנודות רבות מעידות על אי אמינות.
- ייעוד המוצרים – על כל חברה לקבל החלטה האם היא מייצרת עוד מוצר שכבר יש לו מתחרים רבים, או שמא היא מייצרת מוצר מעט שונה בהתאם לצרכים של קהל היעד, עליו יתאפשר לדרוש יותר. מי שבוחר באופציה השנייה צריך לקחת בחשבון ששלב המחקר והפיתוח הנו קריטי, אחרת ההשקעה הרבה אינה מובילה לרווחים הרצויים.
- הרחבת ערוצי ההפצה – הרבה פעמים הדבר היחיד שעומד בין הלקוח לסגירת עסקה הינה רק דרך ההפצה שאינה מספיק נוחה. אי לכך חשוב לבחון באלו עוד ערוצים ניתן להשתמש וכיצד ניתן לייעל את אלו שקיימים.
- חידוד מסרים שיווקיים – כל עסק צריך לחדד את המסר השיווקי ואף לבחון באלו כלים הוא מעביר אותם, כאשר מראש נחדד שעבור כל סיטואציה רצוי לבחור בנתיב ובקצב מעט שונה.
- אסטרטגיה דיגיטלית – כיום כל עסק צריך לבחון אלו יעדים שיווקיים הוא מבקש להשיג באמצעות כלים דיגיטליים ומהם היעדים האסטרטגיים שהוא מבקש לכבוש (למשל גיוס לקוחות, פרסום מבצעים וכדומה).
- להיכנס לראש של הלקוח – אסטרטגיה שיווקית נעזרת לא מעט בGoogle Analytics, ולו בכדי להבין כמה גולשים נכנסו לאתר. עם זאת, יש להבין שכלי זה עושה רק חצי עבודה, משמע בין היתר חשוב להבין מה הלקוח חושב, כיצד הוא התרשם, מה הצעד הבא שלו וכדומה, ופה נדרשים כלי עזר נוספים.
עבודה חיצונית
עתה לאחר שיותר ברור מהי אסטרטגיה שיווקית, נחדד שמדובר בתהליך שמצריך התחייבות והתמדה, מדובר בתהליך שכל צעד בו צריך להיות מושתת על מחקר ותובנה, מדובר בתהליך שצריך לבקר באופן קבוע, מדובר בתהליך שצריך להיות מותאם למצב הכלכלי של העסק – מדובר בתהליך שמחייב מחקר שוק מקדים ורציני. מכאן שהתחום דורש לא רק ידע ומומחיות, אלא גם ניסיון רב, התמחות בעולם הדיגיטלי וראייה היקפית. אי לכך אין לבצע שלב זה לבד, אלא חשוב שאדם בעל ראייה מרחבית, מקצועית וחיצונית ינהל את התהליך.
אמרנו הרבה – שנסכם?
אסטרטגיה שיווקית הינה תהליך משמעותי שכל עסק צריך לבצע. בתהליך מקבלים החלטות שנוגעות למאפייני השירות והמוצר, שיתופי פעולה, דרכי הפצה, תעדוף של משימות ותקשורת שיווקית. גם העסק שלכם צריך להיעזר בכך? סביר להניח שכן!
אם תרצו אפשר לקרוא עוד פה