פרסום אורגני (SEO) או קידום ממומן (PPC)? גוגל, פייסבוק, אינסטגרם או טיקטוק?
בשנים האחרונות כמעט כל עסק, מגדול עד קטן, שרוצה לשדרג את עצמו ולהפוך מצליח יותר מבין שעליו במקביל להצליח בעולם התוכן הדיגיטלי ברחבי הרשת. השינויים הטכנולוגיים לא הותירו לאף אחד ברירה, וכיום עסקים פורחים גם ללא משרדים פיזיים – אפילו הבנקים בקרוב מאוד יעברו תהליך דיגיטציה.
יחד עם זאת, קל מאוד לאבד בין שלל המושגים, לעיתים קשה להבין מה הדבר היעיל ביותר עבור העסק שלכם, ובכלל – מאיפה מתחילים? אם כך, נתחיל מהבנה בסיסית של הדברים.
מה ההגדרה של פרסום אורגני?
פרסום אורגני, קידום אורגני, (SEO (search engine optimization – כולם ביטויים נפוצים בעלי משמעות זהה – נקיטת כלל הפעולות והצעדים האפשריים כדי לסייע לאתר שלכם להיות מדורג כמה שיותר גבוה במנועי החיפוש השונים ובדרך זו למקסם את החשיפה שלו. על פי רוב ההתמקדות היא בגוגל. כלומר אם אני בעל אתר לקידום אתרים – מטרתי היא שכאשר תחפשו 'קידום אתרים' בגוגל – האתר שלי יופיע כמה שיותר גבוה מבין שלל התוצאות. כמובן שכדי להגיע לתוצאות הרצויות יש להבין לעומק את מנועי החיפוש, סדרי העדיפויות, האלגוריתמים השונים, וכן לחשוב על כלל המשתנים המשפיעים על הדברים. (מילות מפתח, תוכן באיכות גבוהה, קישורים חיצוניים, קישורים פנימיים ועוד.)
פרסום אורגני VS פרסום ממומן
כאשר מדברים על פרסום אורגני אנו מתייחסים לכל קידום שאינו כרוך בתשלום. כלומר קידום חינמי בהכרח. בניגוד לכך, פרסום ממומן או (PPC (pay per click, כפי שניתן להסיק משמו – מבטא קידום הכרוך בתשלום. קידום ממומן יופיע בראש תוצאות החיפוש, ותשלמו עמלה בדרך כלל בהתאם להקלקות שהשיווק הממומן מייצר עבורכם.
קידום אורגני יכיל לרוב תוכן איכותי יותר, הפוטנציאל שלו בלתי מוגבל, הוא אינו תלוי כסף, והצלחת עסק בדרך זו מבטיחה יציבות גדולה יותר. עם זאת, מדובר בתהליך ארוך הדורש השקעה רבה, יש הרבה מקום לטעויות, ומנועי החיפוש לא יתעדפו אתכם – שהרי אין להם אינטרס כלכלי.
קידום ממומן, לעומת זאת, יספק תוצאות מיידיות, יסייע להתמקד בהכרח בקהל היעד הרלוונטי ואינו דורש השקעה גדולה כמו הקידום האורגני. יחד עם זאת הוא יקר, תלוי כסף, ולרוב נטול כל אימפקט בטווח הארוך.
פרסום אורגני ברשתות החברתיות
הקידום בגוגל ידוע לכל ונראה באינסטיקט הראשוני כדבר החשוב ביותר, (והוא אכן מהחשובים ביותר) אך הוא בהחלט לא חזות הכל. כבר משנות ה-2000 המוקדמות הרשתות החברתיות החלו לתפוס נפח אדיר בשימוש השוטף באינטרנט ברחבי הגלובוס, והתופעה רק הולכת ומתעצמת. פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב, טיקטוק ועוד – כולן עשויות להיות שחקניות מרכזיות בקידום העסק שלכם. גם אם העסק שלכם מבוסס ומצליח, אנו ללא צל של ספק ממליצים לתת דגש והשקעה לא מבוטלת ברשתות החברתיות השונות.
בניגוד לתפיסה הרווחת קידום ברשתות החברתיות היא ממש לא רק העלאה קבועה של תוכן ותמונות. יש לבנות מותג איכותי, להשקיע בכתיבת התוכן כך שיהיה מרתק ואמין וליצור חיבור על קהל היעד.
פרסום אורגני באינסטגרם
אם אתם רוצים שהעסק שלכם יצמח וישגשג דרך האינסטגרם, הדבר הראשון והבסיסי ביותר שאתם צריכים הוא למקסם את החשיפה שלכם. כלומר, כדי שאנשים יעסקו בתוכן שלכם הם צריכים 'להיתקל' בו תחילה. בשביל לעשות זאת, עליכם להבין לפחות במקצת כיצד האלגורתים של אינסטגרם עובד: תוצאות החיפוש מופיעות בהתאם לנתונים הבאים (לפי הסדר) – שם משתמש, ביוגרפיה (BIO), האשטאג ומיקום. יתר על כן, האלגוריתם לוקח בחשבון את הפעילות השוטפת של המשתמש אל מול חשבונות, האשטאגים ופוסטים איתם הייתה לו אינטראקציה. בסוף, האלגוריתם נותן מקום לא מבוטל לפופולריות החשבון או הפוסט בהתבסס על לייקים, שיתופים ועוקבים.
עד כאן נשמע סטנדרטי לכל הדעות. אך חשוב לשים לב שאינסטגרם, בשונה משאר הרשתות החברתיות, נותנת מקום מרכזי להאשטאגים. אם כן, שימו לב שאתם בוחרים אותם בקפידה ובדיוק בהתאם לקהל היעד שלכם.
פרסום אורגני באינסטגרם - טיפים מהירים:
- מיקום – בכל מקום שבו מתאפשר לכם להוסיף מיקום – עשו זאת.
- שיתופי פעולה – בין אם כפוסט משותף אשר יופיע אצל כלל העוקבים שלכם ושל האדם השני ויגדיל משמעותית את החשיפה, ובין אם כשיתוף פעולה עסקי הכולל סקירת מוצר או שירות בתמורה להנחה\ קבלת השירות ללא תשלום וכדומה.
- טיימינג – תתזמנו את הפוסטים שלכם לשעות השיא. גלו מהם שעות השיא עבור קהל היעד שלכם באמצעות ניסוי וטעייה.
מיקוד – התמקדו בנישה שלכם וצרו תוכן עבור קהל היעד שלכם בתדירות גבוהה ככל האפשר.
פרסום אורגני בפייסבוק
אנו בשנת 2022, ובלתי אפשרי להעלות על הדעת שיח על קידום אורגני אשר מתעלם מפייסבוק. בין אם מדובר בעסק מתחיל, חיזוק תדמית של עסק קיים, התרחבות לקהל יעד חדש או כל סיבה אחרת – פייסבוק היא אחד הכלים החזקים בעולם. בשונה מפרופיל פייסבוק פרטי, דף פייסבוק עסקי יתקשה תחילה לזכות בחשיפה רחבה. הסיבה לכך טמונה באלגוריתם של פייסבוק המתעדף פרופילים פרטיים. יחד עם זאת, בטווח הארוך פוטנציאל החשיפה של דף עסקי גבוהה בהרבה.
כיצד דף הפייסבוק העסקי שלכם ישגשג?
- השקיעו בבחירת השם – השם שלכם זה המותג שלכם. ודאו שהוא יהיה קליט, בלתי נשכח, וייחודי. שימו לב כי המילה הראשונה בשם היא החשובה ביותר, והשתדלו להוסיף לפחות מילת מפתח אחת שתסייע לכם בדירוג בעת החיפוש.
- אודות – כאשר אתם יוצרים דף פייסבוק, המידע שתכתבו תחת 'אודות' יהיה גם זה שיופיע בתיאור בעת החיפוש בגוגל. מדובר ב-130 מילים בלבד וחשוב שתבחרו אותם בקפידה כך שהמידע יהיה אטרקטיבי וימשוך תשומת לב.
- השתמשו בצורה נכונה בכרטיסיות – בדף הפייסבוק העסקי ישנה האופציה לייצר ולהסיר כרטיסיות. מומלץ להוסיף ולהסיר תוך ניסוי וטעייה ולראות מה משיג עבורכם חשיפה מקסימלית. יחד עם זאת, אנו ממליצים להוסיף כרטיסייה של 'ביקורות' המייצרת מחד פידבקים חיוביים על העסק (בשאיפה שהוא אכן מוצלח) ומנגד טראפיק ושיח לדף הפייסבוק.
- צור קשר – ודאו שדרך יצירת הקשר עם העסק שלכם פשוטה וקלה. הוסיפו מספר דרכי תקשורת. (מייל, טלפון, הודעה ישירה.)
פרסום אורגני בטיקטוק
הרשת החברתית החדשה שמשגעת את העולם. תחילה היה נדמה שמדובר בתופעה חולפת, וקהל היעד הוא ילדים ונוער בלבד – אך במהרה התופעה התרחבה למימדים היסטריים. אם אתם מעוניינים להישאר רלוונטיים ולשמור על מקומכם בטופ, אין ברירה אלא ליישר קו ולתפוס נפח גם בפלטפורמה זו אשר רק הולכת וגדלה. על קצה המזלג מדובר ברשת חברתית של שיתוף סרטונים, כאשר עליהם להיות קצרים וממוקדים – שהרי אורכם המקסימלי הוא דקה אחת בלבד.
כיצד תגדילו את החשיפה לחשבון הטיקטוק שלכם?
Tiktok Live – סרטון בשידור חי מהחשבון שלכם. בניגוד להעלאת הסרטונים המסורתית, באופציה הנ"ל אין כל הגבלת זמן, מה שמאפשר להגיע לתוכן עמוק יותר. יתר על כן, זו דרך מעולה לייצר תוכן אותנטי ולהתחבר לקהל היעד שלכם.
מעקב אחרי טרנדים – הטרנדים הולכים ומתחלפים במהירות מסחררת. כדאי לעקוב אחריהם, ולהתאים עצמכם בהתאם למה שחם בהתאם לתחום עיסוקכם.
איכות – כפי שצויין, התוכן המרכזי בטיקטוק הוא סרטונים. אם כך, יש להשקיע באיכות שלהם – בין אם זה שימוש במצלמה איכותית (או בסמארטפון עם מצלמה איכותית), תאורה מתאימה או תכנת עריכה.
- אטרקטיביות מיידית – האלגוריתם של טיקטוק מתעדף ומקדם סרטונים אשר נצפו מההתחלה ועד הסוף באופן מלא. לכן, עליכם למשוך את תשומת ליבם של המשתמשים מהרגע הראשון, ולשמור על תוכן מסקרן, מותח או מפתיע עד הסוף – מדובר בסך הכל על סרטון שאורכו פחות מדקה.
איך לבחור חברה לפרסום אורגני?
אז אחרי שהבנתם, על קצה המזלג, מהו פרסום אורגני ומדוע הוא אחד הגורמים העיקריים להצלחה או כישלון העסק שלכם, סביר שתשקלו העסקה של חברה מקצועית המתמחה בתחום. כמו בכל תחום, גם במקרה הזה קיימות אין ספור חברות שונות, טובות יותר וטובות פחות, אך כולן טוענות שהם אלו שיזניקו את העסק שלכם. אז איך תדעו לבחור את החברה הנכונה?
- המלצות – כמו בכל דבר בחיים, המלצות מאנשים שאתם סומכים עליהם יועילו. אם אינכם מכירים מישהו מהתחום, תשאלו בפורומים השונים באינטרנט וברשתות החברתיות.
- תיק עבודות – אין בושה ואף רצוי לדרוש תיק עבודות מכל החברות המועמדות. תיק העבודות יכלול את האתרים השונים שהחברה מקדמת – בדקו עד כמה אתרים אלו מצליחים וגדולים, בדקו את איכות האתרים הן מבחינת עיצוב והן מבחינת מהירות וממשק והשוו בין התוצאות.
- דירוג – כאשר יש לכם את תיק העבודות של החברות השונות, תוכלו לבדוק באמצעות חיפוש בגוגל (בהתאם לתחום האתר) מה הדירוג שלו. ברור מאליו שתפסלו את החברה אם האתר מופיע בתחתית ורחוק מתוצאות החיפוש הראשונות.
- שקיפות – באופן כללי, מוטב ללכת על אנשי מקצוע שעונים לכל שאלה שיש לך ומבהירים כל ספק שעלול לצוף בדעתך. אם חברת קידום אתרים עושה זאת עבורך – זהו סימן טוב מאוד. חברת קידום אתרים טובה לא תחשוש לשתף את התהליכים, להסביר את הסיבות לדרכי פעולה מסוימות ובאופן כללי להיות שקופה עם לקוחותיה.
- תהליך – אם בצורה זו או אחרת מבטיחים לכם תוצאות מהירות ומיידיות – זה הזמן שלכם לחשוד ולפקפק. כפי שצויין, אין דבר כזה בקידום אורגני. מדובר בתהליך ארוך ושיטתי עד להגעה לתוצאות הרצויות.