הזמנתי מוצר מהרשת והגיע רק אחרי שבוע שבועיים, אבל לא עכשיו
האם באמת החנויות ברשת ינצחו את החנויות בקניון במבחן הכאן ועכשיו?
"כאן ועכשיו" ללא ספק מהווה צמד מילים מנצח בעידן הנוכחי, ולא מבחינת "חייה את הרגע", אלא מבחינת רוצה – מקבל! בעידן של היום שלל פיתוחי תקשורת וטכנולוגיה הופכים את הכול להרבה יותר אפשרי ומידי, כך שהתרגלנו לקבל מענה לכל שאלה בתוך כמה שניות (באמצעות פנייה ל"רב גוגל"), לבצע שלל פעולות מורכבות בלחיצת כפתור (למשל להדפיס דגם תלת מימד במדפסת הביתית), לשלוח הודעה לעשרות מכותבים בתוך שנייה, להתעדכן ברגע בחדשות האחרונות, לשתף שורה ארוכה של אנשים בתמונות שצולמו זה עתה, לידע אינספור אנשים שאנו כלל לא מכירים מה אנו חשים וכדומה. כך שמבלי שנשים לב לא מעט דברים שאינם מיישרים קו עם המודל (כאן ועכשיו) נוטים להתבטל בעינינו ואף להרגיז ולהכעיס.
מכאן שנשאלת השאלה האם באמת החנויות ברשת ינצחו את החנויות בקניון, ולו כי בכול הנוגע למבחן הכאן ועכשיו הם עדיין מאחור.
לרכוש או לקבל
אם נהיה כנים, נודה שהתשובה לשאלה הנ"ל הרבה יותר מורכבת, וזאת כי אומנם בעת רכישה בחנות אנו מקבלים את המוצר ארוז בשקית עוד במעמד המכירה, ואילו בחלופה האינטרנטית נצטרך לחכות בין שלושה ימים לכמה שבועות.
לעומת זאת, כאשר רוכשים מוצר ברשת בעצם זוכים לממש את הרצון באופן מידי, וזאת כי אין צורך לחכות לשעתיים פנויות, אין צורך לקוות להימנע מפקקים ואף אין צורך למצוא פרטנר למסע הקניות, וזאת כי הרשת האינטרנטית זמינה עבורנו בכל רגע נתון, כך שגם תוך כדי ישיבה בשירותים ניתן לסגור עסקה.
מכאן שאם נבקש מסקנת ביניים, נציין שרכישה אינטרנטית אומנם מצריכה מאתנו לחכות למוצר עצמו, אך מצד שני היא מאפשרת לבצע את הרכישה בכול זמן נתון ובנוחות יתרה, ועל כן השאלה היותר מעניינת היא האם אנשים יותר לחוצים לממש את הרכישה, או לחלופין לקבל את המוצר.
התבלין הסודי – ציפייה
על מנת לענות על השאלה האחרונה, נעצור לחדד שיש להבדיל בין צרכים פרקטיים לרגשיים, כלומר אם אדם מבקש לרכוש נעלי הליכה לקראת טיול, סביר להניח שהוא יעדיף לשלם יותר, בלבד שהמוצר כבר יהיה אצלו ביד.
לעומת זאת אם אדם מבקש לרכוש נעליים עבור שעות הפנאי, ייתכן שהוא יסתפק ברכישה מקוונת, וזאת כי עצם הידיעה שהמוצר בדרך מספיקה, נקודה שמובילה לדון בתחושת הציפייה שלא פעם מאדירה את חווית הרכישה המקוונת.
שנסביר? ובכן מכירים שמזמינים מוצר שממש רציתם ואילו עתה מחכים להודעה מהדואר שהוא מחכה לכם בסניף הקרוב? ובכן מדובר בתחושת התרגשות שמלווה ומזינה אותנו לאורך תקופת ההמתנה, כך שהמוצר יגיע, הוא יהיה הרבה יותר מוערך, וזאת בשל התבלין הסודי – ציפייה.
Wish List
לעומת הקריטריון של צרכים פרקטיים אל מול צרכים רגשיים, ולצד העובדה שציפייה מעניקה לא מעט נקודות זכות לתזת ה"כאן ועכשיו", נעצור להוסיף למשוואה קריטריון נוסף שמשחק לטובת הרכישה המקוונת, והפעם ניגע בתחושת הסיפוק – בתחושת הסיפוק מעצם ביצוע הרכישה, גם אם המוצר רחוק מלהגיע בזמן הקרוב.
מבולבלים? ובכן מכירים את רשימת ה Wish List אשר מאפשרת להוסיף מוצרים לעגלת הקניות, כך שניתן מבלי לחשוב פעמים להוסיף עוד ועוד פריטים, וזאת כי יודעים שחשבון הבנק לא יוכל לבוא אלינו בטענות כל עוד לא נסגרה עסקה, ואתם מכירים שפעם בכמה שבועות עוברים על הרשימה ובאופן טבעי מחסירים פריטים, ולו כי לפתע הם כבר לא כאלו מושכים? ובכן מי שמבין במה מדובר יכול ביתר בקלות להסכים שלעיתים תחושת הסיפוק של "הכמעט רכישה" מחליף את הצורך לסגור עסקה, וזהו יתרון שניתן לתמרן רק ברכישה מקוונת.
הדבורים של וולמארט
מאמר זה אשר מעלה את השאלה האם החנויות ברשת ינצחו את החנויות בקניון במבחן ה"כאן ועכשיו" הנו מאמר רלוונטי לזמנים של היום, אך יש להיות מוכנים שלא כך יישארו הדברים לאורך זמן, במיוחד כאשר אנו חיים בעידן שבו מה שהומצא היום מחר לא בהכרח יישאר רלוונטי, ועל מנת לצדד בטענה זו, נזכיר את רשת וולמארט (רשת ענק אמריקאית של סופרמרקטים וחנויות כל בו) שבימים אלו נמצאת בתחרות מול חברת המסחר אמזון.
איפה הדבורים אתם שואלים? ובכן בשנים האחרונות לא מעט כוורות אינן שורדות את החורף, וכיוון שהדבורים אחראיות על האבקה ומכאן שגם על ההמשכיות של לא מעט גידולים חקלאיים, הרי שמדובר בבעיה רצינית ופה רשת וולמארט מקבלת את חזית הבמה, ולו כיוון שממש לאחרונה היא פיתחה "דבורים רובוטיות" במטרה שיחליפו את הדבורים הטבעיות.
מדוע דווקא רשת וולמארט נקראה לדגל? ובכן מדובר בדוגמה קלאסית לכך שתחרות בין חנות פיזית לבין חנות מקוונת עושה רק טוב, וזאת כיוון שהרשת שמה לב כיצד יריבתה אמזון גישרה על הפער של ה"כאן ועכשיו" באמצעות שירותי רחפנים אשר מאפשרים לספק את הסחורה בתוך פחות מחצי שעה, ועל כן היא בדקה כיצד היא יכולה לקחת את עניין הרחפנים ולשכלל אותו.
תתבגרו!
מצד אחד "כאן ועכשיו" מאוד רציונאלי ומשיק לתקופה של היום ומצד שני הוא גם די ילדותי, וזאת כי ממש כפי שמבוגר מבקש לרכוש ולקבל באופן מידי, כך גם ילדים פיתחו את צמד המילים המתועב "בא לי"! מאחורי אותו צמד מילים שמרתיח כל הורה שליו וחייכני מסתתרת הכוונה הבאה: מגיע לי כאן ועכשיו, ולו כי אני ילד – משמע אני מרכז העולם! אי לכך בפעם הבאה שגם אתם תעדיפו לרכוש בחנות פיזית, ולא מטעמים פרקטיים וגם שהמחיר יותר גבוה, תזכרו שאתם בעצם אומרים "בא לי" בקול של ילד בן שלוש שכלל לא עומד לוותר, אלא רק להגביר את הווליום.
השוואה פשוטה
אין כמו טבלה על מנת לעשות סדר, ועל כן נעבור להשוות בין יתרונות של רכישה בחנות פיזית אל מול רכישה מקוונת מנתוני משרד פרסום.
יתרונות רכישה בחנות פיזית:
- ניתן לאחוז, למשש, למדוד ובאופן כללי לבחון את המוצר באופן כמה שיותר אישי ומקצועי, כך שניתן לוודא מראש שביעות רצון מלאה.
- אם מבקשים להחליף, ההליך פשוט ומידי.
- מקבלים את המוצר בו במקום.
- ניתן ליהנות מאטרקציות משלימות שסמוכות לחנות ולהשלים מגוון משימות נוספות.
יתרונות רכישה בחנות מקוונת:
- ניתן לחסוך זמן.
- ניתן לחסוך כסף.
- ניתן לענות על הצורך "לעשות שופינג" מבלי להוציא שקל (Wish List).
- ניתן להתמקד בקטגוריה הרצויה ביתר קלות.
חוק המע"מ החדש
ציינו שאחד היתרונות של רכישה מקוונת הנו המחיר האטרקטיבי, ופה נוסיף ונציין שלפני כשנה וחצי נחתם חוק המע"מ החדש, חוק שבא לטובת הצרכנים והוא קובע שיותר אין לשלם מע"מ על כל משלוח שערכו נמוך מ75 דולר.
לכאורה מדובר בחוק נחמד (פחות לעסקים המקומיים), אך יש לקחת בחשבון שלעיתים מוצר אשר עולה רק 70 דולר בסוף כן יצריך לשלם מיסים, ולו כי מדובר במוצרי טבק ובמשקאות אלכוהוליים (עליהם החוק אינו חל), או כיוון שהמשלוח נשלח מהאתר ממנו הוא הוזמן, ועל כן עלות המשלוח מקפיצה את המחיר.
מכאן שכל עוד המחיר אינו עובר את הרף (75 דולר), הרי שמדובר בנקודת זכות נוספת שניתן לזקוף לטובת הרכישה המקוונת.
כמו כן, אם הרכישה יותר יקרה, טוב לדעת שעל פריט שנע בין 75 ל500 דולר יש לשלם מע"מ ומס קנייה (אם יש), אך לא תשלום מכס, ועל פריט שנע בין 501-1000 דולר כבר יש לשלם הכול- מע"מ, מכס ומס קנייה.
עם זאת כיוון שהמסחר האינטרנטי עובד חזק, המדינה כבר אינה צריכה להעניק חיזוקים (כגון חוק המע"מ החדש), ולו כי הדבר פוגע בצמיחתם של עסקים מקומיים.
אם כן מדוע בכול זאת אין לצפות שהחוקים ישתנו לטובת העסקים המקומיים? כיוון שהמטרה היא לעודד את היבוא האישי, מתוך תפישה שהתחרות תוזיל מחירים מקומיים, כך שקשה לצפות לאן ינשבו הרוחות במשרדי רשות המיסים, אך דבר אחד ניתן לוודא – החנויות בארץ אינן מרוצות ולא ישתקו מבלי להגיב, וכעדות לכך ניתן למצוא שרשת פוקס כבר איימה שאם התקרה תעלה, היא תתחיל למכור בגדים דרך מחסנים בקפריסין, ולו על מנת ליהנות מפטור ממע"מ.
מבקשים מסקנה? יש כמה:
- רכישה מקוונת יותר זולה אך לעיתים גם יותר יקרה, תלוי כמה "היד קלה על האפליקציה", וזאת כי כפי שחנויות ה"כול בדולר" לימדו אותנו – מעט ועוד מעט שווה הרבה יותר, עובדה שפוגשת אותנו גם בסגנון רכישה מקוונת.
- חוויה היא חלק סובייקטיבי ובלתי נפרד מקבלת ההחלטה האם לצאת לקניון וליהנות מעולם מוחשי של מוצרים, או לחלופין לספק את הצורך לרכוש משהו חדש כאן ועכשיו, גם אם תשכחו ממנו עד שהוא יגיע אליכם.
- בהנחה וחוק המע"מ החדש הוא רק ההתחלה, ניתן לצפות שלא מעט חנויות ירימו ידיים ויחכו לנו מאחורי מסך המחשב.
- ללא ספק היתרון העיקרי של החנויות הפיזיות טמון ביכולת לספק את הסחורה באופן מידי, אך כפי שהדבורים של וולמארט מלמדות אותנו, מדובר ביתרון זמני ועל כן יהיה מעניין לכתוב בדיוק על אותו נושא בעוד עשור מהיום.