תוכנית שיווקית

תוכנית שיווקית

אומנם תוכנית שיווקית היא נגזרת של התוכנית העסקית, אך היא ישות בפני עצמה. תוכנית שיווקית פורסת את סך הפעולות השיווקיות שנדרש לעשות כדי לעמוד ביעדי המכירות. תוכנית שיווקית היא כמו מצפן וספר חוקים שמאוגדים ביחד. היא מסתכלת על העסק במצבו הנוכחי ובו זמנית מביטה קדימה לאן שהעסק אמור להגיע. מדובר בתוכנית שאמורה להציג מענה כמה שיותר מקיף עבור כל מה שנוגע לניהול, תפעול, הוצאות, תהליכי ביצוע וחזון (כולל חזון עתידי). 

מכאן שאם ננסה לפשט, נאמר שמדובר בתמונת עבודה מקיפה, כזו שלוקחת בחשבון אמצעי חשיפה, הכנסה, לו”ז, פעילות מגוונת בערוצי דיגיטל, מאפייני קהל היעד, הטבות וכדומה.

על מנת לצאת לדרך, ראשית יש להבין כי בניית תוכנית שיווק לעסק אמורה להוביל לצמיחה, מתוך מוכנות לשתף פעולה בין המחלקות השונות ונותני השירות. מתוך בהירות לגבי המצב הקיים ולצד יישור קו עם דוחות רווח והפסד. לשם כך יש לחדד מה מבקשים לייעל/לפתור, מהו היעד ובסוף יש להבין מהי הדרך הנכונה. 

למה צריך תוכנית שיווקית?

כפי שניתן להתחיל להבין תוכנית שיווק ממוקדת ומושכלת מאוד חשובה עבור לא מעט מהלכים עתידיים, ופה אנו מבקשים להרחיב:

  • תוכנית שיווק מסייעת להבין כיצד מחלקים את עוגת התקציב השיווקי לאורך השנה. 
  • תוכנית שיווק מסייעת להשיג יעדים עסקיים, אם עבור הטווח הקצר ואם עבור הטווח הרחוק. 
  • תוכנית שיווק מסייעת לבצע סדר עדיפויות ואף מניעה קדימה מגוון פעולות חשובות. 
  • תוכנית שיווק מסייעת להימנע מהוצאות מיותרות ומבזבוז של זמן, וזאת כיוון שהיא מראש תכריע איזה סוג של שיווק דיגיטלי נכון וכדאי מבחינת תשואה.
  • תוכנית שיווק מסייעת להבין מול אילו קשיים מתמודדים. גורמת לבחון את המתחרים, את מצב תזרים המוזמנים, את הכדאיות ההשקעה במוצרים מסוימים וכדומה. יש להבין שככול שהתמונה יותר שקופה, כך הדרך יותר בטוחה. 
  • בניית אסטרטגיה שיווקית מסייעת להוציא לפועל מגוון מטרות עסקיות, אם כיוון שהיא נותנת להן במה ואם כיוון שהיא מראה את הדרך, כך שהרבה יותר קל להתחיל את התהליך, ולו מבחינה תודעתית. 

גיבוש אסטרטגיית שיווק

במה תתרום תוכנית שיווקית לעסק שלי?

עתה לאחר שהבנו מדוע יש צורך להגדיר תוכנית שיווקית, הרבה יותר קל להבין כיצד היא עומדת לקדם את העסק. עברו על הסיבות הבאות, וגם אתם תתהו איך עד היום לא השקעתם באחת:

תוכנית שיווקית מסייעת:

  • לקבוע יעדים ולהשיג אותם.
  • להבין מהם הצעדים הנחוצים עבור השגת המטרה.
  • לקבל ביטחון להתחיל שנת עסקים חדשה.
  • להבין מהן נקודות החוזקה והתורפה ואף אלו משאבים עומדים לרשותנו.
  • להבין מיהו קהל היעד, מה מגדיר אותו ומה הוא מחפש אצלנו.
  • להכיר את המתחרים ואת הנגזרות שנוגעות לכך. 
  • להתמקד ולחלק תפקידים, בהתאם ליכולות וצרכים.

איך בונים תוכנית שיווקית?

אף אחד לא מצפה מבעל עסק שיידע לבד לבנות תוכנית שיווקית, אך כן יש להיות מודעים לאפשרות ולרצות בה. מנקודה זו הכול הרבה יותר פשוט. כל שצריך לעשות זה למצוא גוף מקצועי שינחה את התהליך. מבקשים הצצה? בבקשה:

שלב ראשון – הגדרת מטרות לבחינה מקיפה

בשלב הראשון של בניית תוכנית שיווקית יש להבין מה מבקשים להשיג. הן עבור השנה הקרובה והן עבור 3 שנים קדימה. לאחר מכן יש להבין מהו המצב האמיתי של העסק. יש לבחון מיהם המתחרים, מהי המגמה בשוק, מהם הקשיים, מהן החוזקות, איזה מוצר/ שירות יותר מבוקש, מה הלקוחות מחפשים וכדומה. 

שלב שני – מתמקדים בכלי השיווק האידאליים

חשוב להבין באלו כלי שיווק מתכוונים לתקוף (אין להתפזר אלא עדיף להתמקד). כמו כן, יש להתחיל להבין באילו שיטות מתכוונים לפעול בכל זירה, ואף אלו פעולות נגזרות מכך ומי מבצע ואחראי על כל פלטפורמה ומשימה. 

שלב שלישי – קבעו מדדים להערכת הצלחה

לקבוע יעדים זה דבר אחד, אך גם חשוב להבין כיצד ניתן למדוד את אחוזי ההצלחה. לשם כך נדרשים להבין מתי ובאלו כלים מודדים את ההתקרבות ליעדים. 

שלב רביעי – מגדירים אסטרטגיה

חשוב להבין באילו טקטיקות מתמקדים ולאורך איזו תקופה פועלים. כמו כן, רצוי להכין תוכנית עבודה שנתית הכוללת תאריכים, יעדים, משימות עבודה ופלטפורמות, ובהתאם יש לבצע אופטימיזציה מקיפה וצמודה. 

גיבוש תכנית שיווק

3 חוקים שיש להתחיל להפנים

לבסוף נסכם שתוכנית שיווקית היא אכן כלי חשוב ומסייע כדי לנוע קדימה, אך על מנת שזה יתממש יש להקפיד על 3 חוקי ברזל:

  1. לאורך כך התהליך יש להיות שקופים ואמינים למציאות.
  2. יש להבין שקשיים בדרך הן רק פניות שצריך לדעת לקחת ושגמישות היא חלק מהתהליך.
  3. מומלץ להתנהל לצד גוף מקצועי שיודע להפיק יותר מכל פלטפורמה ונתוני בסיס.

לא בטוחים איך לגבש תכנית שיווק בעצמכם? משרד פרסום OK מתמחה בבניית אסטרטגיית שיווק לעסקים במגוון תחומים. צרו עימנו קשר – נשמח לעזור לכם לקדם את העסק שלכם!

בהצלחה!

פופולארי

גלילה לראש העמוד

רגע, אולי אנחנו כן מה שחיפשת?

לשיחת הכוונה 
עם יועץ דיגיטל
מע”וף משרד הכלכלה
072-2569000